10 maj, 2010

Egen avl

Nej, der er ikke noget nyt under solen på ret mange måder. Alt er ved det gamle, bare lidt anderledes. Gennem al denne snak om Mette Frederiksen, Helle Thorning og alle de andre politikere med børn i privatskoler, er jeg kommet til at tænke over hele dette koncept med forholdet imellem forældre og deres børn. Forældrene skal arrangere børnenes liv så det er så behageligt som det lader sig gøre. Det kan man ikke sætte sig imod. Det er da kun idioter og Jørgen Leth, der lader sig udsætte for flere benspænd end aller højest nødvendigt. Jeg mener da bestemt at man skal lette børnenes tilværelse og hjælpe dem godt på vej i det her store liv og levned. Ingen tvivl om det.
Vi er sikkert ikke alle enige om måden at gøre det på. Jeg tror f.eks. at Jesus Kristus stadig er en lille smule skuffet over sin far, der ikke rigtig holdt hånden over ham i skolegården, da det rigtig brændte på. Jeg tror på at det jeg gør, som faderfigur, overfor min søn, er det rette og passende for hans trivsel. Jeg har ikke reddet ham fra en korsfæstelse endnu, men han er altså heller ikke så meget ude på ballade som Jesus var.
Til gengæld har jeg et meget udadvendt barn, der godt kan tage kontakt til både andre børn og, så sandelig, også andre voksne. Og det vel at mærke selv om de ikke ønsker en umiddelbar kontakt med ham.
Netop denne egenskab var lige ved at give en meget påpasselig moder til to børn et nervøst sammenbrud midt i familieudflugten til Randers Regnskov.
Hvad skete der? Fortæl, fortæl.
Jeg havde min lille dreng med til Randers Regnskov på en lille drengetur. Moderen lå derhjemme med en fibersprængning og forsøgte at komme til hægterne.
Man kan sige meget om en regnskov, men det viser sig at min søn er gladest for legepladsen, hvor der er klappe-geder, som han kan klappe i timevis.
Der skete to gode ting for ham den dag.
1) Han kunne selv forcere hegnet via den opsatte trappe. Det har han godt nok altid kunnet, men det gik op for ham at det er der mange andre børn, der ikke kan. En lille sejr!
2) For første gang kunne han gå over balance-tovet på legepladsen uden hjælp eller støtte. Det gjorde ham ret stolt og selvtilfreds.
Da han jo er sådan en udadvendt dreng, måtte han fortælle samtlige forbipasserende om dagens små sejre. Det er der vel ikke noget ondt i, omend det sikkert kan være svært for en udenforstående at blive oprigtigt glad for info som: "Jeg kan selv gå over tovet" eller "Jeg kan selv kravle over hegnet". Ganske givet gav disse oplysninger kun ganske ringe applaus hos de stakkels, sagesløse vidner til min søns bedrifter. Det er der heller ikke noget forgjort i. Man skal ikke rose et barn, man ikke lige kender, hvis man ikke er tryg ved en sådan situation. Det kunne jo gå vældig galt.
Jeg blev dog lidt stødt over en moderfigur, der bad min søn om at gå væk, da han ville overbringe hende de glade budskaber. Da han så forsøgte at komme igen med en rap replik, nemlig: "Min far hedder Klaus", fik hun et lidt flakkende blik og gentog sin opfordring til ham om at forføje sig.
Det var ikke kun mit barn, der var hende tilovers. De andre børn i klap-en-ged-området skulle også gå lidt væk fra gederne, hvis det stod til hende. Så kunne man jo mistænke hende for at ville børnene det godt og redde dem fra en frådende og rabiesbefængt gedemor, der var en umiddelbar trussel for samtlige børns vé og vel. Desværre viste forklaringen sig at være noget mindre ædel og langt mere rystende.
Faktisk ville det gale kvindemenneske have alle de andre børn væk fra gederne, så hun kunne fotografere sine egne to børn med gederne, uden at få andre folks frastødende afkom med på de dyrebare billeder af familiens dyrebare kvalitetstid med dyr af laverestående racer.
På sin vis, er det lidt idiotisk at rejse til et velbesøgt, offentligt sted og forvente at kunne tage snapshots af ingen andre end sin egen avl. Det kunne man vel ordne ved at leje et par geder et sted og så trække dem ind i stuen til familiefotoet. Hvad skulle verden have gjort, om de ville forevige sig selv og afkom på strøget eller i Tivoli? Sikke et ubehag med alle de grimme mennesker på billederne.
Når alt kommer til alt, så er man gladest for egen avl, men man kan vel godt behandle andres passende og med respekt.
Jeg fryder mig imidlertid ved tanken om at kvinden sidder i sit samtalekøkken i skrivende stund og irriterer sig over den lille påståelige knægt med langt lyst hår, der er på samtlige af hendes billeder fra en ellers dejlig dag i Randers Regnskov. Hvem er den store mand henne ved hegnet, der står og laver kaninører på Bjarne på samtlige af mine billeder af ham? Ja, det kan du jo tænke lidt over....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar