07 maj, 2010

Moralmoral (dobbeltmoral)

Jeg skal være den sidste til at kalde andre mennesker dobbeltmoralske. Jeg er selv en af de værste jeg kender til at være dobbeltmoralsk. Do as I say, not as I do og alt det sludder. Det er lige mig.
Derfor vil jeg gerne slå et slag for andre, der (på papiret) kunne virke en anelse dobbeltmoralske.
Derfor vil jeg gerne være med til at nuancere al den palaver der har været omkring Mette Frederiksen i den seneste tid.

Først skal jeg dog understrege at jeg udtaler mig på akkurat lige så spinkelt grundlag som alle andre i denne sag. Jeg kender ikke noget til de eksakte omstændigheder for Mette Frederiksens valg af skole. På den måde er jeg fuldt på linie med samtlige medier i denne sag. 

Hun har gjort sig skyldig i at mene et om folkeskolen, men at gøre noget andet, når det drejede sig om hendes eget barn.
Hun udtaler at hun har et barn med nogle behov, der ikke kan tilgodeses i en stor folkeskoleklasse. Barnet har behov for en lille skole eller måske endda en lilleskole. Hvad dette behov reelt er for en størrelse, kan man godt nok kun gisne om, men det kan jo være noget, som Mette ikke har behov for at skilte med.
Måske har barnet et handicap eller en lidelse, der vil kunne tilgodeses i en lille skole med en lav klassekvotient. Barnet kunne være meget genert, have ADHD eller måske være meget kreativt anlagt. I samtlige af disse tilfælde, kan man godt retfærdiggøre at have sin datter gående på en lilleskole. Man kan sgu ikke prale af de kreative tiltag i folkeskolen, nu hvor Bertel har fået lov til at indføre måle/veje-katastrofer på stribe. Lærer-elev-relationer er, traditionelt set, meget tættere og langt mere anerkendende på den klassiske lilleskole. Det kommer den generte til gode og hjælper ham eller hende til at finde sin plads i flokken. Skulle man have problemer med at overskue større sammenhænge og mange skiftende lærere og tilfældige vikarer, ja så er de fleste folkeskoler nok ikke noget for dig.

Primært vil jeg gerne tage hatten af for at Mette Frederiksen tilgodeser barnets behov og ikke sin egen politiske troværdighed på bekostning af sit barns trivsel. Det er egentlig ret stort gjort. Hun bliver nok ikke lige undervisningsminister med det første, men til gengæld kan hendes datter have et passende, måske endda, godt skoleliv de næste 9 - 10 år. Set lidt på afstand, virker det som en fin pris at betale. Det skal forresten indskydes af Bertel Haarders børn, såmænd heller ikke slår deres folder i folkeskolen. Det er åbenbart ikke så relevant i denne sammenhæng.
Mange mener at vide at det er bedre folks børn, der kommer på privatskoler. Journalister, politikere og vittige studieværter på P3, ja alle til hobe tror at rige mennesker har patent på friskolefornøjelserne. Det kunne jo også være rart, om det var rigtigt. Det er det bare ikke. Eleverne i de frie grundskoler kommer fra alle samfundslag. Frem for at være specielt rige, er forældre i privatskolerne nok mere pædagogisk anlagte og interesserede, hvis man endelig skal være lidt firkantet og enøjet.
Desuden kan man jo få en friplads, hvis det skulle knibe med de likvide midler i husholdningen. Man skal altså ikke være rig for at have sit barn i privatskole.
Hvis man endelig skal snakke om frie grundskoler, kan man snakke om hvorfor de ikke er momsfritagne i modsætning til folkeskolerne, hvorfor de frie skolers statstilskud ikke følger lønningerne, men i stedet følger en stadig mere klemt folkeskoles forbrug. Det er der bare ikke så megen skandalestof i. Desværre, for det er ellers noget mere relevant.
Mette Frederiksen er ikke mere dobbeltmoralsk end de medier, der ikke gider at undersøge hendes bevæggrunde for at vælge en lilleskole, men hellere vil hyle op om dobbeltmoral og vendekåberi. Er det så slemt at blive klogere eller at ændre holdning, når man bliver klogere?
Når alt kommer til alt, så er det vel værre at fuske med bilag og tage imod bestikkelse fra erhvervslivet. Er det ikke, Lars & Bent? Men det er jo heller ikke dobbeltmoralsk, det er bare amoralsk, som jo er noget vi hylder i dette land.
Stein Bagger er jo en regulær helt. Samtlige deltagere i Paradise Hotel er forbilleder for en hel ungdomsgeneration. Men fanden stå i det om et forældrepar skulle vælge det, de ser som det bedste for deres 6-årige datter, så er der ballade.
Som landet ligger for tiden, ville jeg ønske at Lille Lars, Bent Betjent og Stein Baggers forældre havde haft modet til at tage den samme beslutning på deres børns vegne. Det ville sgu nok have hjulpet lidt på deres moral.
Angående Paradise Hotel deltagernes forældre, så skulle de nok have udnyttet muligheden for fri abort lidt mere aktivt.
Sådan er der så meget.

2 kommentarer:

  1. Og nej, jeg er ikke socialdemokrat eller stemmer på hende eller er hendes mand eller synes at hun er lækker/hot eller blevet betalt for at støtte hende. Jeg er bare så pissetræt af den inkompetente og elendige journaliststand vi er forbandet med i dette land. Det sgu for slapt og billigt.

    SvarSlet
  2. Jeg er glad for, at paradise Hotel-deltagernes forældre ikke udnyttede muligheden for fri abort!

    SvarSlet