29 december, 2009

Hvad er meningen?


Ja, hvad er meningen egentlig?
Der er mange der leder med lys og lygte efter en mening med galskaben. Det er i sig selv ikke altid en nødvendighed. Det kan være rart at kunne se en mening, men nogle gange kan det også være ret så passende ikke at kunne se nogen fornuft i tingene.
Tingene ændrer sig med tiden alligevel.
Det er ikke mange år siden jeg havde en strid modvind omkring skolens brug af Apple computere. Jeg skulle sågar forsvare et valg, som jeg ikke havde taget på en generalforsamling. Det er kun nogle få år siden. Jeg skulle stå skoleret for bekymrede forældre, der ikke kunne lide tanken om at børnene ikke kunne spille Pixeline på skolens computere i skoletiden. Dels kan man flå sig i håret over en sådan bekymring fordi det ville være latterligt at spille latterlige spil i skoletiden, dels fordi at netop Pixeline, rent faktisk kan køre på Mac uden problemer.
Jeg tror at et er meget vigtigt at den dygtige lærer gør sig det klart, hvad han eller hun vil med computere i undervisningen. De tider, hvor computeren var en bog med strøm til, er forbi. Børnene skal ikke lokkes til at bruge computere med spil eller andet tidsfordriv. Der er jo heller ikke nogen fare for at man komme ud på et kontor og skal sidde og spille Pixeline som levevej. Børnene skal lære at være kreative på computerne. De vil være et mere realistisk krav fra en kommende arbejdsgiver. Om man så vælger at være kreativ på en Mac eller på en Windowsmaskine, er lidt ligegyldigt for mig. Bare det virker og kan få produktet frem.
Hos os har vi Mac og det er efterhånden ikke så sært længere. Flere og flere af eleverne køber Mac's til skolebrug og det bliver mere almindeligt i gadebilledet at se de små, lysende æbler.
Jeg faldt over en film idag med lidt humor og egentlig ikke så meget Windows-bashing, som man måske måtte forvente. Den er oppe over teksten og er rigtig sjov. Hyg dig med den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar