24 juli, 2010

Tour de France er farligt

Da jeg var barn, gik jeg altid ud af biografen med en vis følelse af at være Indiana Jones/Superman/James Bond/Ghostbusters. Efter nogle få skridt fortog følelsen sig igen og jeg måtte atter erkende at verden udenfor biografen er noget mindre glamourøs end verden indenfor. Et hårdt slag, men jeg kom over det ret hurtigt.
Dette eksempel skal vise at man sagtens kan leve sig ind i en ting uden at leve resten at fantasien ud. Jeg begyndte ikke at bekæmpe forbrydere i verden og forsøge at flyve, bare fordi jeg havde set Superman.
Noget anderledes forholder det sig med mænd i de sene 30'ere eller de tidlige 40'ere. Et stort antal af den slags mænd kan ikke tåle at se Tour de France uden at de skal iklæde sig noget lidt for stramt spandex-cykeltøj og tage jernhesten frem fra kælderen. Det er jo ikke et problem i sig selv. Givet, de ser latterlige ud med hængemave i stram cykeltrøje, men det er jo smag og behag. Er det ikke også noget med at tyrkis spandex virker slankende?

I de 3 uger som TdF står på, kan man se de her mænd overalt på vejene. Det viste billede er et sammenklip af to billeder fra henholdsvis Lystrup og udkanten af Ribe. De er overalt på vejene. Igen er dette ganske problemfrit, omend lidt lattervækkende.
Mit ankepunkt ved denne adfærd, er at disse nye cyklister ikke kender forskellen på Tour'en og trafikken. De nægter konsekvent at bruge cykelstien, tror at de må køre venstre om i rundkørsler og forventer en ret udpræget forkørselsret. Sådan er det jo i Frankrig under Tour'en.

Prøv lige at hør her, cykelfjols!
Sådan er det ikke i hele Europa bare fordi en flok dopede fuglebryster piner sig selv med at køre op ad bjerge i stedet for at køre udenom! Du skal for fanden holde dig på cykelstien og følge de almindelige trafikregler! Du ER den bløde/døde trafikant, hvis du rammer min bil mens du kører venstre om i en rundkørsel.
Om ganske få dage er fænomenet ovre igen, for så er Tour de France slut og cyklerne kan komme ned i kælderen igen og spandex'en kan komme i skabet, hvor den hører til.
Sommer i Danmark på godt og ondt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar